Norsk design viser årets farge

Kavai heter stolen fra L.K.HJelle, design Hallgeir Homstvedt - i hjørnet Copper Mirror fra Hunting&Narud

Fargerike lar tre stilretninger illustrere fargevalgene; Norsk Sommer, Norsk Nostalgi og Norsk Eklektisk. Fargene er valgt etter kvalitative og kvantitive undersøkelser i Fargerikes 115 butikker over hele landet. Dessuten gjennom samtaler med lokale farge- og interiøreksperter og et tett samarbeid med et internasjonalt trendbyrå, NCS Colour Centre og tapetleverandører i markedet. Når blågrønt ble valgt er det dessuten kombinasjonen av to av nordmenns favorittfarger kan kjeden fortelle; blått og grønt. Blåhgrønt kan være så mangt, noe som også kommer frem i billedmaterialet. Fra de bleke sommerlige vann og himmelnyansene til sterke, mørke petroleumsnyanser. Fargene finnes i norsk natur og lys og er nok mer brukelig og vil møte mindre motstand enn forrige års mørke lilla.

Den som ønsker å innrede etter trendbildet Norsk Sommer skal inspireres av late sommerdager og det bleke lyset vi kjenner fra tiden på året vi slipper lyset inn og tenker tilbake til barndommens alltid solfylte dager. Noen fargebomber må til etter Fargerikes oppfatning og fører inn kontraster og fargebomber.

For nostalgikeren er er femtitallet en mulig insprasjon selv om dagens variant er betraktelig lysere og dusere enn modellen. Ton i ton går fargene over i hverandre i en behagelig palett. Møbler og andre innredningsdetaljer med femtitallsinspirasjon er ikke vanskelige å finne. I katalogen har Fargerike satt inn L.K.Hjelles stol Kavai - splitter ny, men med klart slektskap fra det mange kaller gullalderen i Skandinavisk design.

Norsk eklektisk er som betegnelsen sier åpen for det meste. Dette er trendbildet for den rastløse og fargeglade. Hva som "passer sammen" er uinteressant i dette bildet. "Trenden" er åpen for de fleste kombinasjoner og sammensetninger. Den blågrønne paletten gir også friheter - fra den nesten sorte Akeleie til frisk petroleum.

Så gjenstår det å se om Fargerike er alene i sitt smaksrike eller om de klarer å inspirere oppussingsglade (eller -gale?) nordmenn til å fargelegge med paletten.  

  • Del

InsideNorway-prosjektet drives av Norsk Industri, møbel+interiør