Norsk storsatsing på møbler og interiør i Milano, april 2016

Norske møbler og interiørprodukter selger stadig bedre i utlandet. I april var 14 norske merkevarebedrifter i Milano for å vise seg fram på en av verdens aller viktigste messer.

 

Eksporttallene peker oppover for møbel- og interiørbransjen, som én av få norske næringer for tiden. Møbeleksporten vokste med 6,5 prosent i 2015, mens interiøreksporten beholdt det høye nivået fra i fjor.

– Norsk design- og formspråk blir stadig mer attraktivt mange steder i verden, blant annet i vekstmarkeder i Asia. Derfor er det viktig og potensielt svært lønnsomt for aktører som Wonderland og Vestre å være synlige på de største bransjemessene i verden, som Salone Internazionale del Mobile (I Saloni) i Milano, sier Egil Sundet i Norsk Industri møbel+interiør.

 

Selger for 6 milliarder

I 2015 ble det eksportert møbler og interiør for 5,9 milliarder kroner til utlandet. Størst vekst kom i Tyskland(Kina), der eksporten økte med 18 (79) prosent. Europa utenom Norden er fremdeles det største markedet for norsk møbel- og interiørbransje: 44 prosent av totaleksporten gikk hit.

– Møbel- og interiørbransjen står allerede for en betydelig verdiskaping mange steder i Norge, og potensialet er skyhøyt. Begrepet «den nye oljen» brukes altfor ofte, men det er ingen tvil om at dette er én av næringene innen ferdigvareindustrien vi kan og bør leve av nå når oljeinntektene faller, sier Sundet.

 

I Saloni messen for femte gang

For femte år på rad var det felles norsk stand under utstillingskonseptet Insidenorway (som er eid av Norsk Industri) i perioden 12.-17. april 2016, og i år med 14 medlemsbedrifter som utstillere. Årets fellesstand var i samarbeid med klyngen Norwegian Rooms, Innovasjon Norge og Den norske ambassaden i Roma.

 

I Saloni regnes som en av verdens mest attraktive møbel- og interiørmesser og omtales som en global messe pga. sine mange besøkende fra hele verden. For bransjen var dette både et eksportprosjekt, men også en del av omdømmestrategien.

 

Av bedriftene var fem med som hovedutstillere; Brunstad, HÅG, Jøtul (sponsor) Varier Furniture og Wonderland. Som utstillere deltok Hardanger Bestikk, Mascot Høie, Northern Lighting (sponsor), VAD og Vestre, mens Fjordfiesta, Gudbrandsdalens Uldvarefabrik, Aksel Hansson og LK Hjelle med som miniutstillere. (bildet under viser standen, tekst fortsetter under bildet)

 

HVA FÅR VI UT AV DETTE?

 

- Det er tidlig å endelig konkludere, sier bransjesjef Egil Sundet. Noen bedrifter har hatt enorm respons, mens andre liten. Dette henger både på plassering på standen og hva slags forarbeide som er gjort, sier Sundet.

 

- Standens plassering var den beste vi har hatt og besøket var meget godt, men ikke alle fikk kontaktene man ønsket og hadde invitert på besøk, sier Egil Sundet. Metropolis Arktektur og Design hadde gjort en god jobb og vi hadde en stand som stod frem, slik at for vår omdømme-målsetting var dette bra. Likevel tror jeg evalueringen vil gi at standen kunne vært mer åpen og hatt færre standdesign elementer, sier Sundet.

 

Alle deltakerne har mottatt evalueringsskjema og bedt gi tilbakemelding. Arrangørene vil diskutere på basis av disse, og egne erfaringer, resultatene, og ta dette med inn i planleggingen for 2017. Flere bedrifter har allerede meldt seg som deltaker neste år, sier Sundet.

For informasjon kontact bransjesjef Egil Sundet, es@norskindustri.no eller (p) +47 909 22 192.

 

  • Del

InsideNorway-prosjektet drives av Norsk Industri, møbel+interiør